top of page

Hvordan snakke om bærekraft når man skal fremme et reisemål?


Destinasjon Trysil var første kunde til å gå igjennom vårt kommunikasjonsverktøy for bærekraft. En metode som hjelper aktører å samle fokus internt, fortelle deres unike historie og få full kraft fremover i bærekraftsarbeidet.


Etter å ha sett behovet i markedet hvor flere aktører gir uttrykk for at de er i villrede på hvordan de skal kommunisere bærekraft, har vi utviklet en metode som sikrer prosessen. Verktøyet er utarbeidet for alle typer bedrifter i alle bransjer. Det er en 4-stegs-prosess som tar kundene igjennom en reise, fra du pakker sekken til du hopper ut i markedet.


"Bærekraft er et komplekst tema som er utfordrende for mange bedrifter å gå inn i. De fleste aktører gjør sitt beste og tar grep, men finner det krevende å kommunisere tiltakene på en engasjerende måte. Frykten for å bli tatt for å si noe feil, si for lite eller for mye, stopper hele kommunikasjonsprosessen. Derfor har vi laget et kommunikasjonsverktøy som hjelper bedrifter med å få en oversikt over deres bærekraftsarbeid, prioritere områder, konseptualisere budskapet og kommunisere bærekraft med stolthet." sier kreativ leder, Marte Alstad Hansen.



Destination Trysil: Daglig leder, Gudrun Sanaker Lohne og PR- og Markedsansvarlig, Gro Kveldro Bruksås.


Destinasjon Trysil

Trysil har gått foran som reisemål og har jobbet aktivt med bærekraftig utvikling siden 2009. Allerede i 2013 fikk de Merket for Bærekraftig reisemål som en av de første i Europa, en merkeordning utarbeidet av Innovasjon Norge.


«Trysil er bygget opp på bærekraftige verdier. Dette har vært i ryggmargen vår siden reiselivsutviklingen startet og har forsterket seg de siste 10 årene. Vi har hele tiden ønsket å kommunisere alle tiltakene vi og de ulike aktørene gjør, men vi har ikke helt visst hvordan. Vi i Trysil jobber også tett med andre destinasjoner i både Sverige og Norge. I regionsprosjektet SITE samarbeider vi med Sälen, Idre og Engerdal, også når det gjelder bærekraft. Planen er at disse destinasjonene også skal få gå igjennom kommunikasjonsverktøyet til Awake.» – Daglig leder i Destinasjon Trysil, Gudrun Sanaker Lohne.




Prosess foran perfeksjonisme

Awake ønsker å legge vekt på hvor viktig det er at kunder kommuniserer åpent og ærlig om både utfordringer og bragder når det gjelder bærekraft. Byrået er opptatt av at perfeksjonisme ikke skal gå foran prosess.


«Det har vært utrolig spennende å ta Trysil gjennom denne prosessen. De er fremoverlente og tør å satse i et år som har bydd på utfordringer. Som Norges største ski- og stisykkeldestinasjon er det viktig for Trysil å kommunisere tiltakene de gjør for å inspirere til mer engasjement og sette et eksempel for bransjen.» sier daglig leder i Awake, Camilla Elise Berg.


Lansering i august

«Awake har kjørt en grundig prosess med flere aktører i Trysil. Det var både nyttig og nødvendig for oss å gå gjennom alle fasene i modellen deres. Nå har vi nok i «ryggsekken» til at vi endelig kan fortelle om alt vi gjør på bærekraft i Trysil under en paraply. Vi gleder oss til å lansere konseptet som har kommet ut av denne prosessen til høsten.»

sier PR- og markedsansvarlig i Destinasjon Trysil, Gro Kveldro Bruksås.

Siste innlegg

Se alle
bottom of page